Wednesday, May 6, 2009

Baiknya Barisan Nasional.

Krisis politik di Perak semakin menjadi-jadi dan makin membingunggkan rakyat. Semenjak trajedi pakatan parti pembangkang gagal mempertahankan kuasa berkerajaan dan beralih kepada BN, semenjak itu Perak menjadi tumpuan seluruh warga Malaysia dan rakyat Perak itu sendiri. Sejarah telah terakam berberapa insiden-insiden yang belum pernah kita lihat dalam politik negara kita, sehinggakan ke tahap menghina raja, menderhaka kepada raja. Ini semua terjadi akibat politiking yang berlebihan dan kerakusan untuk merebut kuasa. Yang rugi dan malang adalah rakyat. Ibarat pepatah "gajah sama gajah bergaduh, semut ditengah-tengah mati terpijak."

Namun begitu, setelah kembali menguasai negeri Perak, BN yang diterajui oleh YAB Dato Seri Dr. Zambry menunjukkan sikap yang lembut dan sangat bertolak ansur, antaranya:

1. Membenarkan YB Nizar terus mendiami rumah rasmi MB.

2. Membenarkan YB Nizar terus menggunakan kereta Toyota Camry yang dibeli semasa pakatan pembangkang memerintah, sampai hari ni masih digunakan.

3. Membiarkan YB Nizar dan konco-konconya melakukan demonstrasi, sehingga berlaku insiden memalukan di Istana Iskandariah dan juga insiden persidangan DUN di bawah pokok.

4. Terheret ke mahkamah.

5. Yang terbaru masih boleh bagi muka kepada V. Sivakumar (DAP) untuk terus menjadi Speaker Perak.

Berikut kenyataan YAB Dato Seri Dr. Zambry:

"Ia tidak salah tetapi (penyandang) mestilah seorang yang mesra dan adil," Malah kata beliau, pihaknya tidak kisah jika usaha BN esok untuk menggantikan Speaker V. Sivakumar dengan wakil BN tidak berhasil kerana yang penting ialah "perjalanan kerajaan negeri dengan lancar."
BN telah mengemukakan dua usul mengemukakan usul bagi memilih seorang Speaker yang baru dengan menamakan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Sungkai Datuk R. Ganesan daripada MIC sebagai calon.

Blogger: Itu lah baiknya BN dan UMNO ni, kira macam dah terlebih baik la pulak. Macam tu yang dok jadi, akhirnya tanah kampung kita dulu tergadai sikit-sikit. Bila dah jadi "tuan" kita pulak dihalaunya. Memang bagus jadi orang yang baik, lemah lembut, tapi atas kelemahan ini lah orang ambil kesempatan kepada kita. Tengok sendirila apa yang jadi pada Tun Abdullah.

Esok DUN Perak akan bersidang, kita tengok lah apa yang jadi pulak, drama apa pulak yang akan dilakonkan. Hari ni pun macam-macam drama yang dok jadi, Sivakumar p dok merayu Sultan Azlan, Ngeh Koo Ham pulak buat kenyataan yang MB baru tak boleh p ke DUN. Yang Mat Sabu pulak kalut cari populariti untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden PAS dengan anjurkan perhimpunan haram, siap dengan nak buat kiyamulaill lagi di Ipoh. Macam-macam la jadi, di zaman hujung-hujung ni. Benda yang tak pernah jadi, dah pun jadi. So?????

No comments:

Post a Comment