Thursday, May 14, 2009

Orang Melayu jugak yang kena........

Gambar ni diambil dari MySinchew, sebuah akhbar Cina yang berbahasa Inggeris secara online. Kalau sekali pandang nampak macam biasa saja, menceritakan tentang kemelut politik di Perak yang dah hampir 4 bulan berlarutan. Tapi kalau kita hayati gambar ni, siapakah lelaki yang sedang mengait benang itu? Dari segi pakaiannya nampak macam orang Melayu, so boleh kita tafsirkan bahawa kemelut politik di Perak sebenarnya adalah disebabkan mainan politik orang Melayu. Dan lelaki yang dalam gulungan benang itu, kalau dari segi wajah dan rambutnya nampak macam lelaki cina. Apakah karikatur dari akhbar Sinchew ini nak menggambarkan bahawa kemelut politik di Perak adalah permainan atau konspirasi orang Melayu untuk nak menyusahkan kaum Cina?
Tapi blogger fikir adalah sebaliknya, kemelut politik di Perak sebenarnya dimulakan oleh DAP yang bersifat perkauman yang selama ini menjadi dasar perjuangannya. Kita imbas kembali apa yang mereka lakukan semenjak sebelum pilihanraya ke 12 lagi. Apa yang DAP api-apikan kepada kaum Cina di serata Malaysia?
Blogger mohon maaf kepada kaum Cina, bukan tulisan ini mahu menghina kaum anda, cuma sekadar tafsiran dan mahukan kebenaran, semoga peritiwa 13 Mei 1969 tidak berulang.

No comments:

Post a Comment