Saturday, November 28, 2009

Takut pada BTN lebih dari takut Tuhan.

Memang menarik bila mendengar berita mengenai Kerajaan Negeri Selangor mengharamkan BTN dan mengarahkan semua kakitangan kerajaan dan IPT serta agensi di bawah kerajaan negeri itu tidak dibenarkan menyertai apa jua aktiviti atau kursus anjuran BTN.
Jika dilihat melalui kaca mata PKR, DAP dan PAS, tindakan itu boleh dikatakan sangat tidak demokratik walaupun prinsip-prinsip tulen demokrasi dikatakan menjadi anutan mereka. Jika bercakap soal demokrasi ia akan berkait rapat dengan soal hak asasi manusia. Menjadi hak asasi kepada setiap manusia untuk memilih bentuk pemikiran dan buah fikiran mereka sendiri tanpa diarah-arah oleh orang lain. Jadi kenapa kerajaan negeri Selangor harus takut pada BTN sedangkan Barisan Nasional tidak pernah takut pada Harakah, Roket atau Suara Keadilan? Biarlah rakyat membuat penilian mereka sendiri kerana rakyat telah menjadi bijak dan pandai kerana dasar pendidikan oleh Kerajaan Barisan Nasional.
Jika Exco Selangor, Halimah Ali menyatakan bahawa mana-mana kakitangan awam kerajaan negeri Selangor yang menegikuti atau terlibat dengan BTN akan dikenakan tindakan kerana mereka berkuasa kepada kakitangan awam negeri. Agak lucu kenyataan exco Selangor itu, kerana beliau tentu tahu ramai pengikut PAS, PKR dan DAP adalah dari kakitangan awam persekutuan yang menjadi guru, pensyarah, pegawai kanan, pegawai biasa, kerani, tukang kebun dan ramai lagi lah, semua mereka ini amat bersimpati dengan perjuangan pembangkang ini.
Tidakkah seorang pensyarah Institusi Perguruan Kampus Tuanku Bainun yang terang-terang berjawatan dalam PAS, menyatakan bahawa kerajaan UMNO itu dengan sengaja menganiaya kerajaan PAS Kelantan kepada guru pelatih ketika mengajar dalam kelas adalah indoktrinisasi membenci kerajaan Malaysia? Bagaimana pula dengan seorang pensyarah UUM dan USM yang sengaja mengagalkan pelajarnya semata-mata kerana pelajarnya itu menyatakan bahawa Kerajaan Barisan Nasional banyak membantunya dalam pelajaran sehingga masuk ke universiti? Macamana pula dengan bekas pegawai SPR Pulau Pinang yang dengan senjaga memindahkan ramai pengundi PAS dari Kedah dan Perak ke Permatang Pasir sehingga dalam satu alamat ada pengundi sampai 25 orang dengan bin atau binti yang berbeza dan juga bernama Cina?
Jadi siapa yang lebih demokrasi sekarang, PAS, PKR, DAP atau Barisan Nasional? Mengapa harus takut kepada sebuah agensi kecil kerajaan bernama BTN? Apa yang pasti, macam cili burong walaupun kecil tetapi pedasnya hampir boleh melebamkan lidah dan mendesingkan telinga dengan pedas dan panasnya, berbanding dengan cili lain yang lebih besar dan hampir boleh dibuat ulam pun. Jadi teringat kita kepada perpatah Melayu yang menyatakan "siapa makan cili , dia lah yang terasa pedasnya"......WR.

Monday, November 23, 2009

Kes DUN Kota Siputih Kedah.

Artikel ini diambil dari blog Penasihat Undang-Undang UMNO - Datuk Mohd Hafarizam Bin Harun
Semalam Mahkamah Tinggi Malaya di Kuala Lumpur (Bahagian Rayuan & Kuasa-kuasa Khas) telah memutuskan bahawa kerusi DUN N.3 Kota Siputih kosong (vacant) dan mengarahkan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) mengeluarkan Writ Pilihanraya bagi diadakan pilihanraya kecil dalam masa enam puluh hari daripada tarikh semalam. Hari ini semua akhbar-akhbar telah menceritakan apa yang berlaku semalam dan asas-asas keputusan Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi, Dato Alizatul Khair Mohd Osman. Untuk itu, izinkan saya berikan sedikit latarbelakang kes ini untuk manfaat pembaca-pembaca blog saya. Oleh kerana perkara ini masih di dalam pertimbangan Mahkamah (iaitu permohonan untuk penangguhan keputusan Mahkamah Tinggi Jumaat ini bersamaan 20/11/2009) saya tidak akan komen mengenai kesahihan keputusan tersebut dsb atas alasan ianya sub judice.

Ini adalah permohonan YB Dato' Dr Abdul Isa Ismail, Speaker Dewan Undangan Negeri Kedah bagi semakan kehakiman (judicial review) terhadap keputusan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) bertarikh 1/9/2009 yang membuat keputusan (established) bahawa kerusi DUN N. 3 Kota Siputih tidak kosong (vacant) atas sebab-sebab berikut; (1) Ketidakhadiran YB Dato Abu Hassan Sarif di dalam sidang dewan DUN Kedah (iaitu 19/4/2009 & 9/8/2009) bukanlah dua mesyuarat berturut-turut (consecutive meetings); (2) Beliau mempunyai sebab/alasan yang sah iaitu cuti sakit untuk dua hari iaitu 9/8/2009 hingga 10/8/2009; dan (3) Apajua berkenaan hak & kebebasan ADUN hendaklah dirujuk terlebih dahulu kepada Jawatankuasa Hak & Kebebasan sebelum apajua keputusan dibuat terhadap kerusi DUN Kota Siputih itu.

Di dalam penghujahan pihak-pihak, ada beberapa isu berbangkit yang ingin saya kongsi bersama di dalam blog ini. Antaranya, ialah Artikel 51 Perlembagaan Kedah yang berbunyi: "Jika mana-mana ahli bagi Dewan Negeri tiada hadir di dalam Dewan dengan tiada kebenaran Speaker di dalam dua kali mesyuarat berturut-turut maka tempatnya itu hendaklah menjadi kosong" akan beroperasi (terpakai) pabila ketiga-tiga pra-syarat iaitu (1) tidak hadir; (2) dua kali mesyuarat berturut-turut; dan (3) tanpa kebenaran Speaker telah dipenuhi. Kedua, ialah interpretasi Artikel 53(5) Perlembagaan Negeri Kedah yang berbunyi: "Sesuatu kekosongan luar jangka hendaklah diisi dalam tempoh enam puluh hari dari tarikh dipastikan oleh Suruhanjaya Piliham Raya bahawa ada kekosongan" dan dibaca bersama dengan kes Jamaluddin Mohd Radzi & 2 yang lain lwn Sivakumar a/l Varatharaju [2009] 4 CLJ 593 yang menyatakan, dengan izin, "Moreover, under s 12(3) of the Elections Act 1958, the Election Commission would have to establish that a vacancy exists before issuing a writ of by-election...The Speaker cannot therefore interfere with constitutional duty of the Election Commission to establish whether there is casual vacancy" hanyalah untuk situasi perletakan jawatan (resignation) dan bukannya situasi ketidakhadiran mesyuarat sidang Dewan. Ketiga, intrepretasi 'mesyuarat'; 'persidangan' seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Kedah, secara ringkasnya, 'mesyuarat' maknanya mana-mana mesyuarat atau mesyuarat-mesyuarat bagi Dewan Negeri mulai ketika mula-mula diadakan mesyuarat Dewan lepas telah dipanggil pada mana-mana masa dan tamat manakala ditangguhkan Dewan itu dengan tiada tentu masa atau ketika tamat persidangan dengan tiada ditangguhkan; 'persidangan' maknanya mesyuarat Dewan Negeri mulai ketika mula-mula diadakan mesyuarat Dewan selepas ditubuhkan atau selepas direntikannya atau dimansuhkannya pada mana-mana masa dan tamat ketika direntikan Dewan atau dimansuhkan dengan tiada direntikan. Berdasarkan kepada intrepretasi diatas, adakah kedua-dua mesyuarat (iaitu Mesyuarat Kelima Penggal Pertama pada 19/4/2009 dan Mesyuarat Kedua Penggal Ledua pada 10/8/2009) dikira sebagai berturut-turut. Akhir sekali, bolehkah writ 'quo warranto' dikeluarkan terhadap seorang ADUN (dibandingkan dengan kes Nizar lwn Zambry, ianya melibatkan jawatan 'Menteri Besar').

Untuk makluman, YA Hakim Dato' Alizatul telah membuat keputusan bahawa Artikel 51 Perlembagaan Kedah hendaklah dibaca secara berasingan dan berlainan dengan Artikel 53(5) Perlembagaan Kedah iaitu, jika terbukti seseorang ADUN tidak hadir mesyuarat dua kali berturut-turut, kerusinya hendaklah menjadi kosong. Justeru itu, keputusan SPR pada 1/9/2009 (bahawasanya tiada kekosongan) adalah tidak munasabah (irrational) apabila menyatakan bahawa mesyuarat pada 19/4/2009 & 10/8/2009 adalah dua mesyuarat yang tidak berturut-turut kerana ianya di dalam penggal persidangan yang berbeza. Juga, YA Hakim berpuashati, oleh kerana tiada bukti-bukti di hadapannya, sidang Dewan Undangan Negeri Kedah tidak pernah direntikan (prorogued) selaras dengan Artikel 53(2) yang berbunyi: "Berkuasalah Raja Pemerintah boleh merentikan atau memansuhkan Dewan Negeri." Justeru itu, persidangan di Dewan Undangan Negeri Kedah adalah persidangan yang sama dan ianya dinamakan sebegitu (persidangan penggal pertama & persidangan penggal kedua) hanyalah untuk 'expediency' semata-mata. Walaubagaimanapun, YA Hakim bersetuju bahawa writ 'quo warranto' tidak boleh dikeluarkan terhadap Dato Abu Hassan Sarif kerana beliau tidak memegang jawatan awam (public office) tetapi hanya kerusi (seat).

Pihak SPR difahamkan akan memfailkan suatu penangguhan terhadap keputusan YA Hakim terutamanya, terhadap perintah mandamus bahawa writ pilihanraya hendaklah dikeluarkan oleh SPR mengikut Seksyen 12(3) Akta Pilihanraya, 1958 dalam tempoh tidak kurang daripada empat hari dan tidak lebih sepuluh hari daripada semalam. Pihak saya juga akan menyokong permohonan penangguhan tersebut. Ianya akan didengar pada Jumaat (20/11/2009) di Mahkamah Tinggi yang sama.
Sekian, terima kasih.

Sunday, November 22, 2009

Bertemu semula.

Assalamualaikum wrt dan salam sejahtera kepada semua.
Menjadi penulis blog ini memerlukan komitmen yang tinggi untuk memastikan pembaca terus setia menjadi pengikut. Tapi kalau sehari tiada pos baru, mungkin pembaca akan berkunjung semula hari kemudiannya, tapi kalau hari seterusnya pun tiada pos baru dengan isu yang menarik, kemungkinan besar pembaca akan melupakan kita. Begitu juga dengan WR, rasanya dah hampir 2 minggu tidak menulis apa-apa artikel, maka banyaklah email yang diterima bertanyakan apa yang sudah jadi kepada WR. Sebenarnya WR tetap hidup cuma masa tidak mencukupi untuk menulis lantaran kesibukkan urusan dunia dan akhirat.
Dalam sebulan ini pelbagai peristiwa yang berlaku tanpa mendapat apa-apa komen dan ulasan dari WR, antaranya isu penangkapan bekas Mufti Perlis yang mendapat perhatian masyarakat dan paling menarik semua pihak baik dari pro kerajaan atau pihak pembangkang. Walaupun JAIS adalah di bawah Kerajaan Negeri Selangor yang dikuasai oleh PKR,DAP dan PAS, pemimpin mereka tetap mengutuk tindakan JAIS ini. Jadi timbul persoalan siapa yang mengeluarkan arahan penangkapan ini? Pelbagai persoalan yang timbul dibenak masyarakat, ini termasuklah bila hari pembicaraan kes bekas mufti itu, beliau ditemani oleh bekas MB Perlis Datuk Seri Sahidan Kassim.
Nampaknya semua pihak mahu menunjukkan simpati dan bukan angkara mereka Dr. Asri ditangkap, lantaran semua pihak cuba memujuk Dr. Asri untuk menurut perjuangan mereka. Tapi sehingga hari ini Dr. Asri masih belum memutuskan untuk menyertai mana-mana parti. Bagus lah, jangan cemarkan maruah orang agama dengan kekotoran politik yang menghalalkan cara walaupun politik itu sangat mulia untuk menjaga maruah agama, bangsa dan negara.
Peristiwa besar juga yang menarik perhatian umum, khususnya masyarakat cina ialah kemelut kepimpinan MCA yang makin kusut dan kalut. Ini lah akibat bila politiking diutamakan, rakyat dikesampingkan. Krisis MCA ini lebih dilihat sebagai ego pemimpin, yang lupa diri dan tidak mahu bermuhasabah diri. Mungkin selepas persaraan Tun Abdullah, mereka telah melupakan prinsip Islam Hadhari.
Bagi WR, ada juga kemungkinan krisis MCA ini macam sabotaj atau konspirasi untuk merosakkan gagasan 1Malaysia yang menjadi vaksin penyembuh penyakit keyakinan rakyat kepada Barisan Nasional. 1Malaysia dilihat dapat memulihkan kepercayaan rakyat kepada BN terutamanya masyarakat Cina dan India, situasi ini akan mengukuhkan semula kekuasaan UMNO dalam BN dan akan terus menguasai kerajaan.
Pada sesetengah masyarakat Cina dan India mereka telah terpengaruh dengan momokan dan dokrtinisasi DAP dan PKR yang menyatakan bahawa MCA dan MIC adalah kuli kepada UMNO dan mereka harus tunduk patuh kepada UMNO sehingga sanggup mengenepikan kepentingan dan kebajikan kaum Cina dan India. Faktor doktrin ini jugalah yang menyebabkan DAP dapat menguasai Pulau Pinang dan berberapa kerusi parlimen dan DUN strategik di negeri-negeri pantai barat.
Doktrin ini kini menjadi suatu yang sudah boleh diterima apabila orang Melayu sendiri dilihat menyokong kepimpinan orang Cina malahan sanggup menjadi rakan dan penyokong kepada apa jua tindakan DAP yang sebelum ini dibimbangi oleh masyarakat Cina bahawa orang Melayu akan berperang jika orang Cina DAP menjadi ketua. Apabila DAP sudah boleh diterima oleh orang Melayu maka, mengapa mereka perlukan UMNO lagi dalam sistem pemerintahan negara, kerana UMNO ini dilihat sebagai parti yang bersifat perkauman dan melebihkan orang Melayu dalam segala dasar pemerintahan.
Jadi untuk merosakkan kekuatan UMNO, BN harus dilemahkan. Bagaimana nak melemahkan BN, dengan mewujudkan krisis dalam parti komponen seperti yang berlaku dalam PPP, MIC dan terbaru MCA.
Orang UMNO, terutamanya pemimipin UMNO harus bangun dari tidur dan tinggalkan tilam empok selesa yang didodoi selama ini dengan bekerja keras untuk memulihkan keyakinan rakyat bahawa UMNO adalah perjuangan kepada rakyat, bukan kelab eksklusif yang hanya untuk golongan elit sahaja.
sampai di sini dulu...esok WR akan menulis semula.