Sunday, May 31, 2009

UMNO salah strategi di Penanti.

Blogger tertarik dengan kenyataan Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO P.Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman yang menyatakan bahawa 5,000 ahli Umno tidak akan keluar mengundi dalam pilihanraya kecil Penanti kerana calon BN tidak bertandingi dan jika mereka keluar (mengundi), ia seolah-olah mengkhianati parti," katanya.

Dengan kenyataan tersebut, implikasinya berlaku di Penanti hari ini, apa bila pertusan yang keluar untuk membuang undi sangat perlahan dan rendah. Adakah tindakan pengundi berdaftar tidak keluar mengundi, mungkin juga terdiri dari ahli UMNO adalah tindakan yang bijak dan matang dalam berpolitik? Blogger merasakan UMNO tidak faham sistem demokrasi yang diamalkan, mengundi adalah menjadi tanggungjawab semua rakyat negara ini yang berdaftar. Jika adanya pilihanraya tidak kira samada PRK atau PRU, pengundi seharusnya keluar mengundi. Jika mahu protes atau memboikot pilihanraya dan ingin memberi pengajaran kepada PKR atau mana-mana parti pembangkang, ahli UMNO yang mengundi harus memberi pengajaran dan mesej yang lebih jelas dan akan memalukan parti pembangkang ini.

Sepatutnya UMNO menggesa ahlinya keluar mengundi seperti biasa, tetapi pastikan protes diterjemahkan dalam kertas undi iaitu dengan membuatkan kertas undi tersebut rosak, samada dengan cara memangkah semua calon, atau 2 calon, atau apa juga tindakan yang membuatkan kertas undi itu rosak. Tujuannya bukanlah kerana pengundi UMNO bodoh, tetapi cuba anda bayangkan jika dalam PRK Penanti terdapat 5000 kertas undi rosak, mungkin pertama dalam sejarah pilihanraya di Malaysia.

Perbuatan ini akan memberi mesej dengan jelas kepada PKR bahawa rakyat bukan sahaja tidak menyokong mereka, malah amat tidak bersetuju dengan cara mereka berpolitik yang hanya memikirkan kepentingan peribadi tanpa memikirkan kepentingan rakyat. Dalam masa yang sama juga UMNO boleh menilai kekuatan pengundi yang menyokong mereka.
Perubahan yang dilaung-laungkan oleh UMNO, sepatutnya mestilah sesuatu yang lebih memberi impak, dan dirasai leh rakyat, bukan berertorik semata-mata, mengatakan mereka bagus, enak-enak, elok mulus, tetapi sebenarnya hancur dan teruk. Rakyat semua tahu benda ni.

Blogger pagi tadi terima panggilan telefon dari pengundi UMNO di Permatang Pauh, menanyakan di mana boleh dia memohon sumbangan bagi meringankan beban untuk mendaftar anaknya memasuki universiti nanti dalam bidang perubatan. Di tanya mengapa tidak minta sumbangan dari Ketua Bahagian dan pimpinan kanan UMNO Permatang Pauh? Jawab sahabat blogger, " kalau depa boleh tolong takkan aku nak tanya kat hang, depa pegang jawatan untuk kaya sendiri sahaja, boleh buat rumah berjuta ringgit di kelab golf, tapi bila mintak sumbangan anak masuk universiti banyak dolak dalih depa"
Ditanya kakak dah keluar mengundi kah?
"awal lagi dah, tapi aku undi dr mansor walaupun aku meluat kat PKR tetapi aku la ni lebih benci pada pemimpin UMNO yang sombong dan hipokrit"
Blogger: No komen...................

No comments:

Post a Comment