Tuesday, July 21, 2009

Ah-Long Dunia!

Tabung Kewangan Antarabangsa dan Sri Lanka bersetuju meminjam sebanyak AS$2.5 bilion (RM9.25 bilion) untuk membantu membina semula negara itu selepas 25 tahun perang saudara berakhir.
Selepas lembaga IMF meluluskan pinjaman tersebut, Sri Lanka dengan serta-merta akan memperoleh AS$313 juta (RM1.8 bilion). Ahli lembaga itu akan bertemu pada 24 Julai ini.
IMF berkata, berakhirnya peperangan antara kerajaan dan pemberontak Harimau Tamil Mei lalu "menyediakan Sri Lanka satu peluang unik untuk ke arah pembinaan dan penstrukturan semula ekonominya".
Ketua IMF, Dominque Strauss-Kahn berkata, Sri Lanka mempunyai misi program yang mensasarkan penyimpanan semula fiskal dan keperluan luaran serta menumpukan keperluan signifikan di kawasan yang mengalami kesan konflik."
Katanya, IMF menyokong program tersebut, terutama pembinaan semula simpanan, pengurangan defisit fiskal dan pengukuhan sektor kewangannya. - Sumber AP
WR: pada tahun 1998 Malaysia pun menerima tawaran dari IMF bila negara mengalami krisis matawang yang menyebabkan ekonomi negara menjadi lumpuh. Tahukah anda siapa yang membawa tawaran dikala itu? Bukan warga US atau Eropah, tetapi rakyat Malaysia yang menyatakan bahawa beliaulah pejuang kepada kemaslahatan rakyat Malaysia. Sehingga hari ini orang ini masih lagi mencuba untuk berbaik-baik dengan IMF yang memang dikenali sebagai Ah-Long dunia. WR.

1 comment:

  1. mahathir mmg terbaik dlm selamatkan malaysia dari krisis ekonomi!

    ReplyDelete