Friday, October 9, 2009

Wakil Rakyat Wajar Contohi Barack Obama

Barack Hussien Obama atau Barack Obama, merupakan Presiden Amerika Syarikat berkulit hitam pertama yang menduduki kuasa pemerintahan tertinggi negara kuasa besar berkenaan.
Kemenangan Obama dalam pilihanraya presiden pada tahun lalu (2008) dilihat sebagai satu revolusi dalam perkembangan demokrasi di negara berkenaan. Namun disebalik revolusi yang dibawa oleh Obama dalam pentadbiran beliau, penulis tertarik dengan strategi kempen yang digunakan Obama sepanjang perjalanan beliau ke Rumah Putih / White House.
Facebook, Friendster, Myspace, Tagged dan beberapa lagi laman web sosial dijadikan platform oleh Obama sebagai cara beliau mendekati pengundi dan rakyatnya. Jaringan sosial inilah yang penulis lihat mampu memberikan kelebihan kepada beliau berbanding pesaingnya, John McCain.
Seperti yang kita ketahui bukan mudah untuk rakyat mendekati pemimpinnya. Prosa ayat 'Pemimpin Dihati Rakyat', 'Pemimpin Bersama Rakyat', 'Pemimpin Berjiwa Rakyat', kesemuanya itu merupakan satu retorik semata-mata. Yang pasti pemimpin hanya mudah didampingi tatkala musim pilihanraya berlansung. Perkara ini bukan sahaja berlaku di Amerika malahan di seluruh dunia, tidak terkecuali Malaysia.
Dalam hal ini, Obama melihat laman web sosial ini sebagai cara terbaik untuk memperbaiki jurang yang wujud diantara pemimpin dengan rakyatnya. Pemimpin adalah hak rakyat dan rakyat mempunyai hak untuk mengetahui apa yang dilakukan oleh pemimpinnya.

Selain dari laman web sosial, Obama juga melihat YouTube sebagai satu agen penting dalam kempen pilihanrayanya. Ini dapat dibuktikan dengan kewujudan akaun Youtube Obama yang merekodkan segala aktiviti Obama sepanjang minggu. Dan secara tidak lansung, ianya menjadikan Obama sebagai Presiden Amerika pertama yang 'amat diketahui' pergerakkan dan aktivitinya.

Dan pada setiap minggu Obama akan menyampaikan amanatnya melalui Youtube.
Sejak Obama mengambil alih tampuk pemerintahan dari Bush, penulis dapati, hampir kesemua Kementerian (Department) di Amerika Syarikat telah mempunyai akaun jaringan sosialnya sendiri. Secara tidak lansung Kementerian yang selama ini bersifat "confidential" lebih terbuka dan demokrasi.

Trend memiliki rangkaian sosial ini dilihat telah menular ke minda pemimpin politik di Malaysia. Namun ianya masih terhad dan tidak menyeluruh. Para pemimpin Malaysia harus menyedari bahawa, zaman telah berubah dan strategi politik juga telah berubah. Rakyat secara amnya sudah lali dengan budaya 'turun padang' yang hanya berlaku pada waktu dan masa tertentu.

Melalui jaringan sosial ini juga rakyat akan lebih mudah berkomunikasi dan menyampaikan pendapat kepada para pemimpin mereka, tanpa perlu melalui banyak tapisan birokrasi.
Artikel ini diambil dari Penaminang Blogspot.Terima Kasih

No comments:

Post a Comment